Τρίτη 3 Μαΐου 2016

Θεόδωρος Ράλλης, Theodoros Rallis (1852-1909)



Από μεγάλη οικογένεια της Χίου, εργάστηκε για σύντομο διάστημα στον εμπορικό οίκο Ράλλη-Μαυρογιάννη στο Λονδίνο, εγκατέλειψε όμως την επιχειρηματική καριέρα και εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Εκεί σπούδασε ζωγραφική κοντά στον ακαδημαϊκό δάσκαλο και οριενταλιστή καλλιτέχνη Jean-Leon Gerome, έως το 1880 περίπου. Επισκέφτηκε επανειλημμένως την Ελλάδα καθώς και πολλές χώρες της Ανατολής, αντλώντας θέματα για τους πίνακές του. Διατηρούσε εργαστήριο και στο Κάιρο, όπου περνούσε τους χειμερινούς μήνες από το τέλος της δεκαετίας του 1880 έως το 1904, αναπτύσσοντας αξιόλογη καλλιτεχνική δραστηριότητα, στην οποία περιλαμβάνεται και η οργάνωση ετήσιων καλλιτεχνικών εκθέσεων.
 Τα έργα του, κυρίως ελληνικές ηθογραφικές σκηνές και ανατολίτικα θέματα, εγγράφονται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού οριενταλισμού του δεύτερου μισού του 19ου αιώνα και αποδίδονται σύμφωνα με τα πρότυπα του Ακαδημαϊκού Ρεαλισμού, ενώ δεν λείπουν και ορισμένες απόπειρες συντονισμένες με τις αντιλήψεις νεοτεριστικών τάσεων.



                                                                 Μεγάλη Παρασκευή


                                                                             Φλερτ


                                                                         Το ιερό φίδι


                                               Γυναίκα σε εσωτερικό εκκλησίας (Η κανδήλα)


                                                                         Η Ικεσία


                                            Προσευχή πριν τη Θεία Μετάληψη στα Μέγαρα


                                                       Η αγαπημένη του σουλτάνου


                                                          Νεαρή κοιμάται σε εκκλησία


                                                      Τράπεζα σε μοναστήρι του Αγίου Όρους


                                                                          Ευλάβεια
     
                                                                
πηγή : http://www.nationalgallery.gr/site/content.php?artist_id=4305&sel=352
http://habilisii-habilis.blogspot.gr/2014/03/blog-post.html

Τέχνη και Ποίησις

Τετάρτη 27 Απριλίου 2016

Giotto di Bondone (1266/7 – 1337)



Ο Giotto di Bondone, ζωγράφος και αρχιτέκτονας, γεννημένος στην Φλωρεντία, ήταν από τις πιο σημαντικές μορφές της τέχνης στα τέλη του Μεσαίωνα και πρόδρομος της Αναγέννησης.
Στα έργα του βλέπουμε φανερή την επίδραση του βυζαντινού πολιτισμού, αλλά και μία εξέλιξη σε έναν καινούργιο κόσμο, μεταφράζοντας την γοτθική γλυπτική σε ζωγραφική. Οι μέθοδοί του όφειλαν πολλά στους βυζαντινούς καλλιτέχνες, και οι στόχοι του και οι προοπτικές του στους μεγάλους καλλιτέχνες των καθεδρικών του Βορρά.
Τα πιο ξακουστά έργα του είναι τοιχογραφίες ή νωπογραφίες στις οποίες υπάρχει μία σημαντική εικαστική ανακάλυψη, αυτή της ψευδαίσθησης του βάθους πάνω σε μια επίπεδη επιφάνεια. Για τον Τζιόττο αυτό δεν ήταν απλώς ένα τέχνασμα, αλλά έγινε αυτοσκοπός. Τον βοήθησε να αλλάξει όλη την αντίληψη της ζωγραφικής. Αντί να χρησιμοποιεί τις μεθόδους της εικαστικής γραφής, μπορούσε να δμιουργήσει την ψευδαίσθηση ότι το ιερό επεισόδιο συνέβαινε μπροστά στα μάτια του θεατή. Η ζωγραφική είναι γι'αυτόν κάτι περισσότερο από ένα υποκατάστατο του γραπτού λόγου. Είναι ένα πραγματικό γεγονός.
Η φήμη του Τζιόττο εξαπλώθηκε παντού. Οι Φλωρεντινοί ενδιαφέρονταν γι'αυτόν και την ζωή του. Κάτι, το οποίο αποτέλεσε πραγματικά πρωτοτυπία μιας και μέχρι τώρα οι καλλιτέχνες δεν ενδιαφέρονταν να αποκτήσουν φήμη, μάλιστα πολλές φορές δεν υπέγραφαν καν τα έργα τους, τα οποία ήταν συνδεδεμένα με το όνομα της εκκλησίας στην οποία δούλεψαν. Και από αυτήν επίσης την άποψη ο Φλωρεντινός Τζιόττο εγκαινιάζει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της τέχνης. Τα έργα του φέρουν μια τέτοια υπογραφή και φήμη, που θα αποτελέσουν ορόσημο για την πορεία των μετέπειτα καλλιτεχνών.





                                                                    Dormitio Virginis


                                                            Η γέννηση του Χριστού


                                                        Θρήνος για τον νεκρό Χριστό



                                                                          Θεοτόκος


                                                                         Η Βάπτιση


                                                             Το τέμπλο των Peruzzi


                                                                         Η Πίστη


πηγή: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A4%CE%B6%CF%8C%CF%84%CF%84%CE%BF
Το Χρονικό της Τέχνης, Gombrich

Τέχνη και Ποίησις

Δευτέρα 25 Απριλίου 2016

Carlo Crivelli (1430-1495)



Ο Carlo Crivelli υπήρξε Ιταλός ζωγράφος της Αναγέννησης, γεννημένος στην Βενετία, στα έργα του οποίου βλέπουμε μία συντηρητική έκφραση της ύστερης Γοτθικής περιόδου. Γεμάτα με αλληγορικής φύσης λεπτομέρειες, γοτθικά μοτίβα και καθαρά, συντηρητικά σχέδια ξεχώριζαν για την ιδιαιτερότητά τους εν αντιθέσει με εκείνα των συγχρόνων του, όπως του Giovanni Bellini. Χρησιμοποιούσε την τεχνική του "trompe l'oeil", την τρισδιάστατη απεικόνιση ρεαλιστικών εικόνων και εφέ, όπως π.χ. ραγισμάτων στο φόντο, λουλουδιών ή άλλων διακοσμητικών στοιχείων, γι'αυτό και τα έργα του μπορούν να συγκριθούν ως προς την τεχνική τους, με εκείνα του Rogier van der Weyden. Η ρεαλιστικότητα των θρησκευτικών απεικονίσεών του, έκανε για πολλά χρόνια τους κριτικούς τέχνης να τον αγνοούν.
Η αναγνώριση των έργων του συνέβη πολύ αργότερα, με τους Προ-Ραφαηλίτες και ιδιαίτερα από τον Edward Burne-Jones, μέχρι της πρόσφατης επανεκτίμησης του συνολικού καλλιτεχνικού του έργου από την National Gallery of London.





                                                               Μαρία η Μαγδαληνή


                                                                     Άγιος Γεώργιος





                                                             Παρθένος και μικρός Ιησούς


                                                                       Ευαγγελισμός





                                                                               Pietà


                                                                        Άγιος Ανδρέας


πηγή : https://en.wikipedia.org/wiki/Carlo_Crivelli

Τέχνη και ποίησις

Τετάρτη 20 Απριλίου 2016

Αντρέι Ρουμπλιόφ, Andrei Rublev (1360 -c.1428)



                                                      Αγία Τριάδα ή Φιλοξενία του Αβραάμ

Ο Αντρέι Ρουμπλιόφ  θεωρείται ο κορυφαίος Ρώσος αγιογράφος του Μεσαίωνα.
Λίγα είναι γνωστά για τη ζωή του. Δεν ξέρουμε ούτε πού γεννήθηκε, ούτε ποιο ήταν το κοσμικό του όνομα, καθώς το όνομα «Απόστολος Ανδρέας» του δόθηκε όταν εκάρη μοναχός στη Μονή της Αγίας Τριάδας. Η πρώτη αναφορά στο όνομά του γίνεται το 1405 σε ένα έγγραφο, το οποίο αναφέρει ότι ανέλαβε την εικονογράφηση του Ναού του Ευαγγελισμού στο Κρεμλίνο μαζί με το Θεοφάνη τον Έλληνα και κάποιον μαΐστορα Πρόχορο. Αναφερόταν εκεί τελευταίος, και λόγω ηλικίας και λόγω αρχαιότητας.

Ο Αντρέι Ρουμπλιόφ υπήρξε ο επιφανέστερος Ρώσος αγιογράφος και θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους του κόσμου. Το έργο για το οποίο αναγνωρίζεται ως ένας από τους κορυφαίους Ορθόδοξους αγιογράφους, είναι η εικόνα της Αγίας Τριάδος, η οποία είναι το αριστούργημα της ρωσικής εικονογραφικής τέχνης. Η εικόνα της Αγίας Τριάδος, γνωστή ως «Φιλοξενία του Αβραάμ», διακρίνεται για τη σύνθεση, το ρυθμό, το φωτισμό, την αρμονία, την καθαρότητα και την απλότητα.
Αισθητικές κρίσεις για το έργο του είναι δύσκολο να διατυπωθούν με βεβαιότητα, καθώς τα έργα που του αποδίδονται (εκτός του ότι η πατρότητά τους είναι αμφίβολη) έχουν υποστεί επιχρωματώσεις από μεταγενέστερους, καθώς τα υλικά που χρησιμοποιούνταν εκείνη την εποχή στη Ρωσία δεν ήταν ανεξίτηλα. Σε κάθε περίπτωση διακρίνονται σαφείς επιδράσεις από το έργο του Θεοφάνη του Έλληνα, αλλά θεωρείται ότι έχει πάει ακόμη παραπέρα από το Θεοφάνη, αναφορικά με την απεικόνιση της πνευματικότητας στις μορφές.
Η τεχνική του συνδυάζει ασκητισμό και αρμονία κατά το βυζαντινό πρότυπο. Τα έργα του διακρίνονται από ηρεμία και γαλήνη και θεωρούνται πρότυπο ορθόδοξης εικονογραφίας.


                              
                                                                     Ο Κύριος εν δόξη



                                                                Αρχάγγελος Μιχαήλ



                                                                            Ανάληψη



                                                                           Η Βάπτιση



                                                             Η Θεοτόκος του Βλαδιμίρ




                                                                Η εις Άδην Κάθοδος



                                                                           Ο Λυτρωτής



                                                                         Μανδύλιον


πηγή :https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%AD%CE%B9_%CE%A1%CE%BF%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%BB%CE%B9%CF%8C%CF%86
http://andrey-rublev.ru/

Τέχνη και Ποίησις

Τρίτη 22 Μαρτίου 2016

Σαρλ Μπωντλαίρ, Charles Baudelaire - ΒΟΛΕΣ (αποσπάσματα)

VI

Η Μουσική σκάβει τον ουρανό.

Ο Ζαν-Ζακ Ρουσσώ έλεγε ότι κάθε φορά που έμπαινε σ'ένα καφενείο ένοιωθε μιαν αόριστη ταραχή. Για μία φύση συνεσταλμένη, ένας έλεγχος εισιτηρίων στο θέατρο φαντάζει λίγο σαν το δικαστήριο του Κάτω Κόσμου.

Η ζωή δεν έχει παρά μία μόνο αληθινή μαγεία. Τη μαγεία του Παιχνιδιού. Αν όμως μας είναι αδιάφορο να κερδίσουμε ή να χάσουμε;

VII

Τα έθνη δεν έχουν μεγάλους άνδρες παρά μόνον ερήμην τους, όπως οι οικογένειες. Βάζουν τα δυνατά τους για να μην έχουν. Κι έτσι, ο μεγάλος άνδρας, για να υπάρξει, χρειάζεται να διαθέτει μια δύναμη ισχυρότερη από τη δύναμη αντίστασης που αναπτύσσουν εκατομμύρια άτομα.

Για τον ύπνο, αυτή τη θλιβερή περιπέτεια κάθε νύχτας, μπορούμε να πούμε ότι οι άνθρωποι αποκοιμιούνται καθημερινά μ'ένα θάρρος που θα'ταν αδιανόητο, αν δεν γνώριζαν ότι είναι καρπός της άγνοιας του κινδύνου.

Υπάρχουν επιδερμίδες καύκαλα που η περιφρόνησή σου γι'αυτές δεν είναι καν εκδίκηση.

VIII

Τούτα τα όμορφα και μεγάλα καράβια, που λικνίζονται ανεπαίσθητα πάνω στα ήρεμα νερά, τούτα τα γερά σκαριά που μοιάζουν αργόσχολα και νοσταλγικά δεν μας λένε σε μια γλώσσα βουβή : πότε αναχωρούμε για την ευτυχία ;

XI

Όπως διέσχιζα τη λεωφόρο, κάπως βιαστικά για να αποφύγω τις άμαξες, το φωτοστέφανό μου ξεκόλλησε κι έπεσε μέσα στη λάσπη του σκυρωτού δρόμου. Ευτυχώς πρόλαβα να το μαζέψω. Αλλά ένα λεπτό αργότερα γλίστρυσε μέσα στο μυαλό μου τούτη η άθλια σκέψη, ότι ήταν κακός οιωνός. Κι έκτοτε η ιδέα δε λέει να με εγκαταλείψει. Δε μ'άφησε στιγμή σε ησυχία όλη μέρα.

Υπάρχει στην πράξη του έρωτα μια μεγάλη ομοιότητα με το βασανιστήριο, ή με μια χειρουργική επέμβαση.

Υπάρχει στην προσευχή μια μαγική λειτουργία. Η προσευχή είναι μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις της νοητικής δυναμικής. Εμπερικλείει κάτι σαν ηλεκτρική υποτροπή.

Κάποιος πάει για σκοποβολή, συνοδευόμενος από τη γυναίκα του. - Στοχεύει μία κούκλα και λέει στη γυναίκα του : Φαντάζομαι ότι είσαι εσύ. - Κλείνει τα μάτια και ρίχνει κάτω την κούκλα. - Έπειτα λέει φιλώντας το χέρι της συντρόφου του : Αγαπημένε μου άγγελε, πόσο σ'ευχαριστώ για την ευστοχία μου!

XIV

Τι πιο παράλογο από την Πρόοδο, αφού ο άνθρωπος όπως τούτο αποδεικνύεται από τα καθημερινά γεγονότα παραμένει πάντα όμοιος και ίσος με τον άνθρωπο, που σημαίνει με την άγρια κατάσταση. Τι είναι οι κίνδυνοι του δάσους και του χειμώνα μπροστά σε καθημερινές κρίσεις και συγκρούσεις του πολιτισμού ; Είτε ο άνθρωπος αγκαλιάζει το θύμα του στον δρόμο είτε τραυματίζει τη λεία του σε άγνωστα δάση, δεν παύει να είναι ο αιώνιος άνθρωπος, ήτοι το πιο τέλειο αρπακτικό.





XV

Όσο για μένα, που μερικές φορές νοιώθω μέσα μου τη γελοιότητα ενός προφήτη, ξέρω ότι δε θα βρω ποτέ εκεί τη φιλευσπλαχνία ενός γιατρού. Χαμένος μέσα σε τούτο τον φαύλο κόσμο, συνωθούμενος από τα πλήθη, μοιάζω με άνθρωπο αποκαμωμένο που το βλέμμα του δεν αντικρίζει προς τα πίσω, στα βάθη των χρόνων, παρά μόνο μια θύελλα που δεν κουβαλά μέσα της τίποτα το καινούργιο, ούτε μάθηση, ούτε πόνο. Τη βραδιά που αυτός ο άνθρωπος έκλεψε από τη μοίρα μερικές στιγμές απόλαυσης, γαληνεμένος καθώς χωνεύει, επιλήσμων - όσο είναι αυτό δυνατό - του παρελθόντος, ευχαριστημένος με το παρόν και αποδεχόμενος το μέλλον, μεθυσμένος από την ψυχραιμία του και τον δανδισμό του, περήφανος που δεν είναι το ίδιο ποτραπός με αυτούς που περνούν, λέει στον εαυτό του χαζεύοντας τον καπνό του πούρου του : Τί με νοιάζει εμένα πού θα καταλήξουν όλες αυτές οι συνειδήσεις ;

Από το βιβλίο , Σκιές στο Φως.